Lahjoita
Nuolen ruokailutila

Päivä Nuolessa

Nuoli on Sininauhasäätiön ja Vva ry:n kolmivuotinen kumppanuushanke, joka täyttää muutaman kuukauden päästä kolme vuotta. Meillä 16-29-vuotiaat kodittomat nuoret voivat yöpyä, ruokailla, peseytyä, pestä pyykkiä, saada asiointitukea ja yleistä jeesiä elämään. Meillä saa olla myös päihtyneenä, kunhan malttaa käyttäytyä. Mutta minkälainen tavallinen päivä Nuolessa on?
JAA

Klo 7.00. Yövuoro tervehtii aamuvuoroa silmät ristissä, juo kahvia, jotta jaksaa vielä matkata oman sängyn luokse. Sitä ennen kuuntelemme raportin yön tapahtumista.

Muutamalla asiakkaalla uni ei ole ollut yön agenda, härdelliä on riittänyt. Yövuorot nuolessa ovat hyvin vaihtelevia: välillä saa olla jatkuvasti valppaana ja välillä joutuu virittelemään topsipuikkoja silmäluomien väliin. Nyt yövuorolle toivotellaan hyvät unet, ja ruvetaan suunnittelemaan päivän kulkua.

Kenen asiakkaiden asioita pyritään edistämään tänään, kenellä on tärkeitä menoja? Nuolessa päätökset tehdään yhdessä työparin kanssa. Hän on vuorosi ajan paras ystäväsi, johon tulee olla luotto. Välillä päätökset joudutaan tekemään hektisessä tilanteessa, jolloin jälkikäteen voidaan pohtia, oliko päätös oikea vai olisiko voinut mennä paremminkin — muistaen kuitenkin armollisuus.

Klo 9.05. Tiimin lähiesihenkilö, veturimme Faina, kokkaa nuorille aamupalaksi munakasta. Ensimmäiset asiakkaat rupeavat heräilemään.

Kelan puhelinpalvelu on juuri auennut. Asiakkaan toimeentulohakemusta tulisi kiirehtiä. Ei tarvitse olla edes päihdeongelmainen, että virastosoitot ahdistavat, sillä moni pelkää puhelimella asiointia. Puhelu Kelaan hoituu ohjaan tuella ja asiat tuppaavat järjestymään.

Klo 10.15. Asiakas saapuu Nuolen portille. Hän kertoo tippuneensa prätkän selästä noin viikko sitten ja saaneensa useamman haavan. Nyt hän on yrittänyt saada jatkohoitoa Helsingin eri sairaaloista heikolla tuloksella.

Asiakkaamme ovat valitettavasti tottuneet saamaan tylyä kohtelua terveydenhuollossa. Yhdenvertaisuus ja kohtaaminen ovat kauniita arvoja paperilla, mutta käytännössä eivät toteudu kaikkien asiakasryhmien kanssa.

Asiakas ohjataan suihkuun ja sillä aikaa valmistellaan pöytä haavanhoitoa varten. Yhdessä opiskelijamme kanssa putsaamme asiakkaan haavat ja laitamme puhtaat haavasidokset. Asettelemme naaman asfaltti-ihottumaan kosteuttavaa haavaverkkoa ja jalan märkiviin haavoihin imevää taitosta.

Asunnottoman haavanhoito olisi haastavaa toteuttaa oikeaoppisesti ilman matalan kynnyksen toimipisteitä. Kadulla tulehdusriski on merkittävä.

Uni maittaisi pidempäänkin, kun tarjolla on turvallinen makuupaikka.

Klo 11.15. Eräällä asiakkaalla on aikaisemmin hävinnyt henkkarit. Hyvin tyypillinen tarina, sillä ilman asuntoa tavaroiden säilyttäminen on haasteellista. Uusia henkkareita varten on soitettu asiakkaan sosiaalityöntekijälle, jolta on saatu maksusitoumus passikuviin ja henkilötodistukseen. Asiakas on sitten otattanut kuvat ja asioinut poliisiasemalla, ja nyt henkkarit ovat noudettavissa lähikaupasta. Vielä tarvitsee jonkun noutamaan henkkarit valtakirjalla.

Lähdemme dallaamaan kohti K-Markettia, ja matkalla puheenaiheeksi muotoutuu yhteiskuntamme tukipalveluiden hakemisen haastavuus – miksi järjestelmästä on luotu usean katon alla toimiva monimutkaisuus? Pohdimme olisiko perustulo ratkaisu, joka vähentäisi kansalaisen stressiä ja vapauttaisi energiaa kohdennettavaksi muuhun toimintaan.

Kaupalla kuitenkin selviää, että tarvitsemme lähetysnumeron valtakirjan lisäksi. Asiakas ei omista puhelinta, joten mitään ei ole tehtävissä. Hän joutuu lähtemään uudestaan poliisilaitokselle kysymään numeroa.

Klo 12.00. Aika herätellä loputkin asiakkaista, sillä klo 13 menemme kiinni. Uni maittaisi pidempäänkin, kun tarjolla on turvallinen makuupaikka. Osa asiakkaista viihtyisi sisällä pidempäänkin, sillä monia vaivaa tekemisen puute päivisin. Onneksemme naapurin Illusia toimii päiväkeskuksena, johon asiakkaamme ovat tervetulleita.

Sulkemisen jälkeen ohjaajat siivoavat Nuolen ja järjestävät asiat sillä tavoin, että yövuoron on mukava avata Nuoli nuorillemme kello 21.00.

Tämä oli lyhyt kuvaus yhdestä päivästä, ja tarinoita löytyy lisää jokaiselta ohjaajalta, jokaisesta asiakkaasta. Työ Nuolessa on hyvin vaihtelevaa, antoisaa, raskasta, ihanaa ja välillä ihan syvältä. Koko tiimimme tekee kuitenkin työtä valtavalla sydämellä — rakkaita asiakkaitamme varten.

Nuoli – nuorten kohtaamis- ja tukipiste