Lahjoita

Usein kysytyt kysymykset

Kuinka paljon Suomessa on kodittomia nuoria? 

2021 vuoden lopussa asunnottomia alle 25-vuotiaita oli ARA-tilastojen mukaan 711. 

Miten Suomessa voi olla kodittomia nuoria? 

Nuoren elämä voi kriisiytyä monin eri tavoin. Taustalla voi olla taloudellisia vaikeuksia tai päihde- ja/tai mielenterveysongelmia. Asunnottomuuden taustalla voi olla myös yhteiskunnallisia ongelmia kuten kohtuuhintaisten asuntojen puute tai tukipalvelut, jotka eivät kohtaa nuorten tarpeita. 

Virallisesti Suomessa ei ole alaikäisiä asunnottomia. Alle 18 -vuotiaat nuoret ovat lastensuojelulain piirissä ja asuvat joko kotona tai sijoitettuna lastensuojelun kautta. Toisinaan tilanne saattaa asuinpaikassa kuitenkin kriisiytyä ja nuori päättää lähteä “hatkaan” ja tuolloin hän jää ilman suojaa. Nuori saatetaan myös “potkia pihalle” lapsuuden kodistaan esimerkiksi seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi. 

Mikä on NUOLI?

NUOLI – nuorten kohtaamis- ja tukipiste on tarkoitettu asunnottomille, päihteitä käyttäville nuorille, joilla ei ole paikkaa, minne mennä. Nuoli on auki 24/7. Nuolessa voi asioida anonyymisti, päihtyneenä eikä kuntarajoja ole. Ikäraja on (16-) 29 vuotta. Nuolessa on mahdollista ruokailla, peseytyä ja levätä, sekä saada tukea ja neuvoja asioihin, jotka nuorelle ovat keskeisiä sillä hetkellä. Nuolessa nuori kohdataan sellaisena kuin tämä on.

Mitä aikaisempien vuosien lahjoitusvaroilla on tehty? 

Edellisten vuosien keräyksillä olemme mm. ostaneet selviytymispaketteja, hygienitarvikkeita jaettavaksi Nuoleen, talvitakkeja ja -kenkiä nuorille. Osa 2020 vuoden Katu ei ole koti- kampanjan tuotoista käytettiin kodittomille nuorille suunnatun harjoitteluasunnon hankintaan. Asunnon sisustuksen sponsoroi Sotka.

Mitkä ovat kampanjan kulut? 

85 % kerätyistä varoista menee suoraan auttamistyöhön. Loput 15% menevät hallinto ja markkinointikuluihin, sekä viranomaismaksuihin. Hallinto vastaa työn suunnittelusta, työn etenemisen seuraamisesta ja vaikuttavuuden arvioinnista. Ilman hallintoa ei voi olla eettistä varainhankintaan. Markkinointikulut koostuvat mainoksista ja markkinointimateriaaleista, joilla pyrimme tavoittamaan potentiaalisia lahjoittajia. Näiden kulujen suuruus riippuu siitä, kuinka hyvin onnistumme tavoittamaan toimintamme tukemisesta kiinnostuneet henkilöt. 

Miten seuraatte varojen käyttöä? 

Seuraamme varojen käyttöä taloushallintomme kanssa ja tarkistamme talousraporttimme kerran vuodessa tilintarkastajalla. Rraportoimme varojen käytöstä vuosittain rahoittajillemme (STEA, Euroopan sosiaalirahasto ja AMIF) sekä Poliisihallitukselle. 

Rahoittajamme vaativat työn tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden jatkuvaa seurantaa. Tätä varten keräämme tietoa esimerkiksi siitä, kuinka montaa henkilöä pystymme auttamaan lahjoitusvaroilla sekä haastattelemalla apumme piiriin kuuluvia henkilöitä työmme laadusta. 

Kerromme työmme etenemisestä muun muassa uutiskirjeessämme ja vuosikertomuksessamme. Uutiskirjeemme pääset tilaamaan tästä.